Das partizipatorische Web etabliert sich zunehmend im Forschungsalltag und verändert wissenschaftliche Forschungs- und Publikationsprozesse fundamental.

Science 2.0 befasst sich mit der Nutzung partizipativer Technologien des Internets in allen Phasen der Forschung. Insbesondere Werkzeuge und Plattformen des Social Web halten zunehmend Einzug in den Wissenschaftsalltag und bieten so völlig neue Möglichkeiten der Kommunikation und Zusammenarbeit sowie der Partizipation und des offenen Diskurses. Bestehende Forschungspraktiken und Publikationsprozesse ändern sich dadurch grundlegend. Der transdisziplinäre Leibniz-Forschungsverbund Science 2.0 untersucht die Auswirkungen von Science 2.0 auf Wissenschaft und Gesellschaft. Im Mittelpunkt stehen dabei Fragestellungen zu neuen Arbeitsgewohnheiten, den Technologieentwicklungen und der Nutzungsforschung. Zudem gibt es enge Überschneidungen mit dem verwandten Thema Open Science.

Projekte aus dem Verbund finden sich → hier

Erfahren Sie mehr über Science 2.0 in unserem kurzen Video:

 

Aktuelles aus dem Verbund

Info: Die Einträge werden aus unterschiedlichen Blogs importiert, die jeweils auf Deutsch oder Englisch betrieben werden. Daher kann die Sprache der einzelnen Einträge entsprechend variieren.

Open Access Days 2018 – Part I: How is Open Access developing in the context of Open Science?

From 24 to 26 September 2018, the 12th Open Access Days took place in Graz at the Technical University, this time under the motto “Diversity of open access”. The extensive programme with over 50 lectures as well as workshops, poster presentations and company lectures met a great demand again. The conference focused on open educational resources, the importance of the “Green Road” today, and open access in the context of open science. More than 300 participants attended the event; more than half of them from Germany. We present a selection of the 15 sessions. Open Access in France Three keynote […]


Podcasts: Potential for science and further education

Podcasts are series of audio files which are made available free of charge. These can be improvised or produced using a script; with respect to topic and length they can vary widely or can be clearly delimited. Quelle: Quelle: “obs/dpa Deutsche Presse-Agentur GmbH/nextMediaHamburg” Podcasts are enjoying growing popularity, particularly for the purposes of entertainment (54 percent listen to such podcasts or would be open to doing so) and science and further education (49 percent), as a study undertaken by nextMedia.Hamburg (link in German) demonstrates. The most popular formats are primarily reports (listened to by 62 percent), news (45 percent), interviews […]


Call for Papers: DIGITAL HUMANITIES 2019 „Complexities“ – DH 2019

Aufruf zum Call for Papers für die Digital Humanities 2019 Konferenz zum Thema „Complexities“ Alliance of Digital Humanities Organizations Utrecht University (The Netherlands) Paper/Poster/Panel deadline: 11:59pm GMT 27 November 2018 Workshop/Tutorial deadline: 11:59pm GMT, 10 January 2019 Workshops: 8-9 July 2019 Conference: 9-12 July 2019 Website: http://dh2019.adho.org Twitter: @DH2019_NL Email: dh2019@adho.org   I: GENERAL INFORMATION The […]


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